دیسکاس ماهی اب شیرین
 
ماشین و اکواریوم
 
 
19 آبان 1389برچسب:, :: 14:2 ::  نويسنده : amirreza

قبل از اينكه به خريد يك ديسكس بپردازيم بهتر است مواردي را در نظر داشته باشيم كه به ما در انتخاب بهتر ماهي مناسب براي اكواريوم منزلمان كمك ميكند.

قسمتي از اين موارد براي انتخاب ماهيهاي ديگر نيز صادق است و از ان ميتوانيم در انتخاب ماهيهاي ديگر بهره ببريم .


 
1 – ماهيهايي كه براي گرفتن غذا به طرف شيشه مي آيند معمولا نشانه خوبي از سلامت را با خود دارند.
2 – ديسكوس هايي كه پيشاني باريك و نازكي دارند گزينه خوبي نيستند.
3 – اگر مدفوع ماهي يا ماهياني از مخزن نگهداري ديسكاس فروشنده به صورت دراز ، شفاف و چسبناك باشد نبايد از ان مخزن ماهي خريداري شود زيرا به احتمال زياد درگير مشكلات داخلي هستند.
4 – ماهياني كه در گوشه اي كز كرده اند از وضعيت خوبي برخوردار نيستند.
5 – ماهي نبايد رنگش تيره باشد يا چشماني بيرون زده داشته باشد.
6 – ماهي نبايد داراي زخمي در روي بدن باشد خصوصا اگر روي زخمها توده يا بافت سفيد رنگي چسبيده باشد كه نشانه وجود قارچ و باكتري بر بدن و درگيري ماهي با بيماري است.
7 – تنفس ماهي بايد متوازن و در هر ثانيه تقريبا يك بار باشد . دو درپوش آبشش بايد به يك ميزان در تنفس ماهي شركت كنند.
اگر ماهي به سرعت تنفس ميكند يا با يك سر پوش آبششي تنفس ميكند ميتوان نشانه آلودگي به انگل هاي آبششي باشد و نبايد از ان مخزن ماهي خريداري شود.
8 – دماي مناسب در حدود 29 تا 30 درجه براي ديسكس است و اگر دو تا سه درجه پايين ترباشد ممكن است به ايك مبتلا شده باشد در نتيجه به دنبال علايم آلودگي ايك در روي بدن ماهي در صورت پايين بودن دما باشيد.
9 – ديسكوسي كه سن بالاي دارد بايد گرد و بشقابي باشد .اگر ديسكاسي حالت تخم مرغي ، داراي سر پيكاني ، بدن با امتداد تيز در دو سر <> و يا بيضي عمودي باشد خوب نيست و نبايد خريداري شود.
10 – سعي شود ماهي هاي رنگ شده خريداري نشوند ، تعدادي از موادي كه سبب رنگي شدن ديسكاس ها ميشوند ميتوانند به سلامت ماهي صدمه بزنند.
11 – ماهيهاي لاغر با شكم تو رفته نبايد خريداري شود.
12 – در صورتي كه به ديسكس ها توبيفكس داده ميشود احتمال آلودگي آنها به باكتريها و كرم هاي نواري وجود دارد. بنابر اين پرسشي در مورد تغذيه ديسكاسها نيز ميتواند به ما در انتخاب درست كمك كند.
 

آيا ديسكاس ماهي حساسي است ؟


همه شنيده ايم كه پرورش و نگهداري ماهي ديسكس چقدر مشكل است ،‌ گفته ميشود انها حساسند و مستعد پذيرش انواع بيماريها هستند ، مراقبتهاي ويژه اي ميطلبند و قهر ميكنند و هزار و يك چيز ديگر.
همه اينها كم و بيش با واقعيت تطبيق ميكند چرا كه شرايطي كه ما برايش فراهم ميكنيم كم و بيش متناسب با شرايط زيستي ماهي ديسكوس است .
اگر تصور كنيم ماهيهاي ديسكاس از محيط طبيعي صيد شده و به مقصد كه احتمالا كشور ديگري است انتقال مي يابند تازه در مي يابيم كه چه شرايط سخت و نامناسبي را اين ماهيهاي به زعم ما حساس پشت سر ميگذارند.
ماهيهاي ديسكس وحشي بعد از صيد در تشت هاي پلاستيكي با 5 سانتيمتر عمق آب نگهداري ميشوند تا ضمن جلوگيري از پريدن ماهي ديسكاس به بيرون از ظرف امكان بهترين تبادلات گازي را براي دريافت اكسيژن آب فراهم كند زياد حداكثر نسبت سطح به حجم را در اين ظرف ايجاد كرده اند.
تعويض آب به ميزان 2 تا 4 ليتر و هر روز 2 بار انجام شده و ماهيها تغذيه نميشوند.
اين شرايط نگهداري حداقل براي يك هفته دوام مي يابد و گاه زمان بيشتري نيز سپري ميشود تا به محل نگهداري برسند.
در مرحله بعد ماهيهاي ديسكاس را در حوضچه ها يا قفسهاي شناور به نام ويويروس viveiros قرار ميدهند تا زماني كه يك قايق در حال گذر انها را خريداري كند. ماهيهايي كه توسط قايق ها خريداري شده اند به حاملان ميرسد و و حمل كنندگان عمده ماهي ، اين ديسكاس هاي خريداري شده را در استخرهاي سيماني به مساحت 3 متر مربع و عمق 30 تا 45 سانتيمتر نگهداري ميكنند تا اينكه به عمده فروشان كشورهاي مقصد برسد.
مرحله بعد نگهداري ديسكس ها در نزد عمده فروشان است كه غالبا ماهيها را در آبي كه براي ديسكاس نامناسب است نگه ميدارند تا به مغازه هاي آكواريومي يا توزيع كنندگان برسد و اين چرخه استرس ، آب نامناسب ، غذاي نامناسب و.... بر سر اين شاه ماهي خوب و دلبند ما برقرار است تا به دست ما برسد كه در اين شرايط يك ماهي به شدت استرس زده ، اغلب دچار عفونتهاي باكتريايي يا انگلي ، سوء تغذيه و عوامل نامناسب ديگر است و انچه باعث شده در همه اين ناملايمات اين ماهي زيبا زنده بماند شايد بشود گفت سرسختي و تحمل ديسكاس بوده و هست .
بنابر اين بايد توجه داشته باشيم كه ديسكاس يا ماهي زيباي خريداري شده توسط ما نياز به توجهات و مراقبتهاي خاصي پس از خريد دارد كه بتوان به ماهي كمك كند سلامت و شادابي خود را به دست آورده و به خوبي در آكواريوم ما به سر برد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

سلام بفرما تو دم در بده
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 431
بازدید کل : 142336
تعداد مطالب : 40
تعداد نظرات : 26
تعداد آنلاین : 1


چت روم

<-PollName->

<-PollItems->

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس